Trendy na trhu s vínom: aké vína a etikety na víno hýbu svetom?
Klimatické zmeny, globalizácia i digitalizácia sa dotýkajú aj vinárstva, ktoré patrí medzi najstaršie odvetvia na svete. Ak vás zaujíma, aké sú aktuálne trendy na trhu s vínom i to, ako vyzerajú etikety na víno, čítajte ďalej.
Nie je to tak dávno, čo spotrebitelia zapíjali smútok a pocity osamelosti počas pandémie šumivými vínami. Zdá sa, že šialenstvo po bublinkách neutíchlo, pretože šumivé vína patria stále k vyhľadávaným.
Vinári sa snažia reagovať na dopyt. Zároveň neutícha ich snaha hľadať v podnikaní vyššie hodnoty a pretavovať ich do každodenného života, či upozorňovať na problémy dnešnej doby. Na tento účel využívajú aj originálne etikety na víno. Usilujú sa tiež chrániť vinič pred nástrahami počasia udržateľným spôsobom a vyzdvihujú etickú filozofiu fungovania svojich vinárstiev.
To všetko je, samozrejme, prepojené s modernými technológiami, čo mení spôsob fungovania výroby, marketingu i samotného predaja. Napríklad RFID etikety s čipom, resp. interaktívne etikety na fľaše, nie sú dnes ničím výnimočným. Vinár prostredníctvom nich prináša konzumentovi ešte väčšie zážitky z konzumácie vína.
TOP 7 trendov na trhu s vínom
Pohár dobrého vína patrí k rodinným oslavám, romantickej pohode vo dvojici i firemným stretnutiam. Trh s vínom je pestrý, a teda každý spotrebiteľ si nájde víno, ktoré mu prináša pôžitok, radosť i pocit uspokojenia.
Aké vína vyhľadávajú konzumenti najčastejšie a čo je dôležité pre samotných vinárov?
Do popredia sa dostávajú hodnoty vinárstva
Väčšine dnešných spotrebiteľov nestačí otvoriť fľašu vína a vychutnať si ho. Zaujímajú sa o to, odkiaľ víno pochádza, ako sa pestuje, aké odrody sa používajú, aké vinárstvo vyznáva hodnoty, ako prebieha spracovanie vína, či sa vo vinohrade používajú ekologické postupy a tak ďalej.
Spotrebitelia jednoducho túžia po vínach, ktoré odzrkadľujú hodnoty ich samotných. Je pre nich podstatné, či vinári používajú pesticídy, chránia životné prostredie a seriózne zaobchádzajú so zamestnancami.
Napríklad vinárstvo St. Paul tvoria vinohradnícke rodiny, ktoré svoje vinohrady v Južnom Tirolsku obrábajú najmä ručne, a to ide o 185 hektárov. Značka je založená na hodnotách, ako spolupatričnosť, všímavosť k sociálnej, ekologickej a ekonomickej situácii a odvaha meniť seba i svoje rozhodnutia.
Udržateľnosť a etika pri pestovaní viniča, výrobe i predaji vína je na vzostupe
Udržateľnosť vo vinárstve nie je iba o nepoužívaní aditív do samotného vína. Je o úsilí urobiť celý proces od pestovania viniča, cez spracovanie vína, až po jeho predaj ohľaduplným k životnému prostrediu. Tieto snahy vychádzajú zo skutočností, ako sú klimatické zmeny a tiež úcta k vlastnej pôde, ktorá vyžaduje rozmanitosť rastlín vo vinohrade.
Do popredia sa teda čoraz viac dostávajú prírodné vína a bio produkcia. Aj na Slovensku máme mnoho vinárstiev, ktoré sa vydali cestou udržateľnosti. Za všetky môžeme spomenúť vinárstvo Magula, ktoré nadviazalo na rodinnú tradíciu z roku 1931. Vo vinárstve pracujú tri generácie a pri pestovaní nepoužívajú herbicídy, pesticídy ani systémové chemické prípravky, čiže od roku 2015 sú certifikovaným výrobcom bio vína. Vyznávajú hodnoty ako: “úcta k tradícii, život v generáciách, spoluúčasť na zázraku stvorenia a viera v budúcnosť našej krásnej planéty”. O hodnotách vinárstva hovoria aj minimalistické etikety na víno.
Dopyt po šumivých vínach rastie
Podľa odhadov v USA v roku 2023 očakávajú, že šumivé víno predbehne pivo a stane sa najviac konzumovaným alkoholickým nápojom v Spojených štátoch.
Na Slovensku sú šumivé vína obľúbené najmä počas osláv a rôznych sviatkov, ako je napríklad Silvester. Avšak stávajú sa aj základom pre letné kokteily, ktoré s obľubou popíjame počas letných večerov.
Vína sa čoraz častejšie objavujú v elektronických obchodoch
Pandémia zasiahla do predaja snáď všetkých produktov, víno nevynímajúc. Predaj vína cez elektronické obchody nabral na sile a tento trend pokračuje aj naďalej. Menšie vinárstva, ktoré majú svoju predajňu i internetový obchod, tak disponujú jedinečnou šancou získať nových zákazníkov z rôznych kútov sveta a posilniť lojalitu tých existujúcich.
Etikety na víno a ich dizajn sú o klasike, modernosti, luxuse i extravagancii
Medzi zákazníkmi sú populárne štandardné i luxusné etikety na víno. Naša spoločnosť vyrába pestrú paletu štandardných i luxusných etikiet. “Je to rozdelené na rovnocenné diely. Sú vína, ktoré sú určené do supermarketov. Tam sa rozprávame o štandardných etiketách. Niektoré vína, buď do supermarketov, alebo na predaj koncovému zákazníkovi rovno z pivnice, majú moderný alebo moderne-luxusný dizajn. Potom sú tu vína z vyššej rady, ktoré v supermarkete nenájdeme, ktorým navrhujeme a vyrábame moderné aj luxusné etikety. U nás sú všetky kategórie zastúpené približne rovnakým dielom,” hovorí Timotej Filípek.
Spotrebiteľov zaujímajú prírodné vína, vína bez alkoholu, sacharidov či histamínu
Postupne sa zväčšuje skupina konzumentov vína, ktorí majú špeciálne požiadavky. Prírodné vína sú pre nich zárukou toho, že neobsahujú zbytočné pesticídy, herbicídy či siričitany.
Avšak čoraz väčšiu popularitu získavajú aj vína bez alkoholu. Stretnúť sa môžete aj s vínom, ktoré obsahuje minimum sacharidov a je vhodné, napríklad pri keto diéte. Badať možno aj trend narastajúceho dopytu po antihistamínových, bezhistamínových či vín s nízkym obsahom histamínu.
Podpora predaja v online svete je nevyhnutnosťou
Moderné technológie sú neodmysliteľnou súčasťou života a stávajú sa kľúčovým prvkom pre podporu predaja. Dokonca existuje generácia konzumentov, ktorá sa narodila do digitálneho sveta a život bez neho si nevie a nechce predstaviť.
Komunikácia so zákazníkmi prostredníctvom sociálnych sietí, email marketing, šírenie hodnôt vinárstva či vytváranie vinárskych klubov vo virtuálnom svete predstavujú budúcnosť aj pre vinárov.
Hľadáte profesionálov na návrh a výrobu štandardných či luxusných etikiet na víno s interaktívnymi prvkami? V tom prípade nás neváhajte kontaktovať.